Och uppfyll förbundet med Allah när ni har ingått det och bryt icke era eder efter det att ni gjort dem bindande eftersom ni gjort Allah till er säkerhet. Allah vet förvisso vad ni gör.
Hadrat Abu Huraira ra berättar att den Helige Profeten saw har sagt: Det finns tre kännetecken för en hycklare. När han talar så ljuger han. När någon anförtror honom något förskingrar han det och när han avger ett löfte så bryter han det. (Hadiqatus-Saliheen)
Bönen av Hazrat Dauds as bönerHazrat Abu Huraira ra berättar att Hazrat Daud as tillbad Allah mest av alla människor.Ni brukade be denna bön för att erhålla Allahs kärlek.”Å Allah! Jag ber om din kärlek och deras kärlek som du älskar. Jag ber dig omsådana handlingar som leder mig till din kärlek. Å Allah! Fyll mitt hjärta med så mycket kärlek till dig att det är större än kärleken till mig själv, mina ägodelar, minfamilj och kallt vatten.” (Khazinatud-Dua)
Å, ni som tror! Undvik att inlåta er på alltför mycken misstänksamhet, ty vissa misstankar är förvisso en synd. Och spionera icke heller eller baktala varandra. Skulle någon av er vilja äta sin döde broders kött? Ni skulle förvisso avsky det. Och frukta Allah, Allah är förvisso Ofta Återvändande med Medlidande och Barmhärtig.
Hazrat Abu Huraira ra berättar att den Helige Profeten saw sade: “Vet ni vad baktal är för något.” De svarade: “Allah och hans Profet saw vet bäst.” Ni saw svarade: “Att prata om din bror på ett sådant sätt som han inte tycker om.” Det frågades vidare: “Å Allahs Profet saw om min bror har dessa egenskaper som nämns”. Ni saw svarade: “Om din bror har dessa egenskaper är det baktal och om han inte har dem är det förtal.” (Hadiqatus-Saliheen)
Bön- Att erkänna en oförutsägbar överträdelse och be om förlåtelse Hadrat Mosa as råkade döda en människa under ett slagsmål. Då bad han denna bön och på grund av det förlät Allah honom
”Å min herre! Jag har försatt mig själv i smärta. Dölj min handling och förlåt mig.” (Al-Qasas vers 17) (Khazinatud-Dua).
De, som när en olycka drabbar dem, säger: ”Vi tillhör sannerligen Allah, och tillHonom skall vi återvända. Det är över dessa som välsignelser från deras Herresänker sig och även barmhärtighet, och det är dessa som är rätt vägledda
Hazrat Abu Hurairara berättar att den Helige Profeten saw har sagt: När en människa dör avskiljs hans handlingar från honom, förutom tre saker. Återkommande välgörenhet, sådan kunskap som andra har nytta av och rättfärdiga barn som ber för den avlidne. (Hadiqatus-Saliheen)
Bön- för begravnings tillfälletHazrat Abu Huraira ra berättar att den Helige Profeten saw bad denna bön påbegravningar.
”Å Allah! Förlåt våra levande och våra döda, de som är närvarande och de som inte är närvarande, de små och de stora och förlåt alla män och kvinnor. Å Allah! De av oss som är levande, låt dem leva som muslimer och låt de som du ger döden, dö som troende. Å Allah! Beröva oss inte från den avlidnes belöningar och försätt oss inte i någon konspiration.”
Det här är en Makki Surah och den har 61 verser inklusive Bismillah. I början av Surahn finns bokstäverna Alif Lam Mim, som kallas Harofe Muqtat. Bokstäverna i början är Alif, Laam, Mim och de står för Annallaho Alamo. Det betyder ”Jag är Allah, den Allvetande. I de inledande verserna berättas om framtida kriget mellan Rom (Grekland, kristendomen) och Persien (Iran, avgudadyrkan). Perserna (hedningarna) vann kriget i början och de trodde att nu ska de inta resten av Rom också, men det var Guds beslut att romarna skulle vinna kriget igen och så blev det. Därefter nämns det straff som var ett resultat av förkastandet av Allahs Sändebud, att Allah den Upphöjde har reducerat de stora och avancerade nationerna till stoft eftersom de förkastade Budbärarna. I Allahs ögon ökar den rikedom från vilken man ger Zakat och en rikedom baserad på ränta ökar inte i Allahs ögon. På samma sätt rekommenderas en person att lära sig av sin närmiljö och med hjälp av dessa händelser fokusera på livet efter detta. Den Helige Profeten saw har fått rådet att visa tålamod genom att under alla omständigheter hålla fast vid goda gärningar och inte lämna sanningen till varje pris.
”Och säg till de troende kvinnorna att slå ned sina blickar och vaka över sinakönsdelar, och att de icke visar sin skönhet eller sin utsmyckning, utom det som ärsynligt av den, och att de drar sina huvudkläden över barmen, och att de ickeframhäver sin skönhet eller sin utsmyckning utom för sina äkta makar, eller för sinafäder, eller sina makars fäder, eller sina söner, eller sina makars söner, eller sinabröder, eller sina brorsöner, eller sina systersöner, eller deras kvinnor eller de somderas högerhänder besitter, eller sådana av manliga tjänare som icke har ondabegär i sitt sinne, eller unga barn som ännu icke uppnått kunskap om kvinnors dolda kroppsdelar. Och att de icke stampar med sina fötter på ett sådant sätt att det dedöljer av sin skönhet kanske blir synligt. Och å, ni troende, vänd ni er alla till Allah,så att ni måtte ha framgång.”
Hazrat Ana sra berättar att den Helige Profeten saw har sagt: ”Den sak som haroanständighet i sig blir ful. Och den som har blygsamhet i sig blir vacker.”(Hadiqatus-Saliheen)
Bön- för framgång och tacksamhet
Hadrat Abu Huraira ra säger att jag har lärt mig en bön från den Helige Profeten saw som jag aldrig glömmer att läsa och den är:
”Å Allah! Gör mig till en sådan som ständigt är tacksam till dig och ihågkommer dig mycket och att jag vakar över dina välviljans ord och skyddar dina befallningar genom mina handlingar.” (Khazinatud-Dua)
Enligt den Heliga Koranen är syftet med vår skapelse att dyrka Allah, vår Skapare. Filosofin för islamisk dyrkan är att upprätta ett kärleksförhållande mellan Allah och Hans varelser, vilket inte är möjligt om man inte känner till och förstår Allahs egenskaper. Genom att känna till Allahs egenskaper kan man få en riklig andlig njutning av sin dyrkan av Allah, den Upphöjde. Allah säger i den Heliga Koranen:
”Och endast till Allah hör alla fullkomliga egenskaper. Så åkalla honom med dessa namn.” (7:181 )
Det finns ett samband mellan Allahs egenskaper och acceptansen av ens böner. När man ber till Allah om något, bör man åberopa det lämpliga attributet.
Allah den Allsmäktige säger i den Heliga Koranen: ”Se därför på tecken på Allahsbarmhärtighet: hur Han gör jorden livlig efter dess död. Sannerligen, samma Gudkommer att levandegöra de döda; ty han har makt över allt.”
Enligt det arabiska lexikonet Al-Munjid har Al-Muhyi många betydelser såsom: densom återuppstår efter döden, den som reformerar och återupplivar en, den somger liv. Al-Muhyi är också en egenskap hos Gud den allsmäktige och betyder Densom ger liv.
Hazrat Abu Bakr ra berättar att när den Helige Profeten saw skulle fullborda sinmorgonbön och efter att solen hade gått upp, skulle den Helige Profeten säga:
Hälsningar till den nya dagen, alla de som är närvarande, vittnar: I Allahs, denNåderikes, den Barmhärtiges namn. Jag vittnar om att det inte finns någon annanän Allah som är värdig att dyrka, och att Muham är värdig att dyrka, och att HansBudbärare är värdig att dyrka. vittna om att passande är det som har förklarats avGud den Allsmäktige, och boken är det som har uppenbarats av Gud, denAllsmäktige, och jag vittnar om att stunden för all framtid kommer, det råder ingentvekan om det, och eftersom Allah kommer att resa upp dem som förbluffar igravarna." Ett annat sätt för oss att inse att Allah är Livsgivaren är att begrunda desystem i naturen som upprätthåller oss. ( Kanzal AAmalalazkaar, tradition nr 4947)
Som den Utlovade Messias as skriver: ”Ty, det strider mot logiken att miljontalssaker ska slippa oordning och störningar och aldrig falla offer för olycka. Därför ärdet faktum att de saker vars existens och försörjning inte är väsentliga [i sin egenrätt], utan snarare att de går ur funktion en eller annan gång är mer en möjlighetän deras överlevnad, har inte lidit någon nedgång och har kommit till och fortsätteratt existera på ett ordnat sätt med perfekt struktur, och den fortsattatillgängligheten av miljarder väsentliga saker i universum, är ett tydligt bevis på attdet för dem alla finns en Livsgivare, beskyddare, en upprätthållare, som kombineraralla de perfekta egenskaperna i sig själv. Det vill säga, Han är Planeraren, den Vise,den Nådige, den Medlidande, Evige och Levande i sin egen Varelse och fri från varjedefekt. Han är inte föremål för död eller förstörelse och är fri även från sömn ochsömn, som i sak liknar döden. Således är Han Varelsen Som kombinerar i sig allaperfekta egenskaper, Som skapade det betingade universum med perfekt visdomoch lämplighet och valde dess existens framför dess icke-existens. Han ensam, pågrund av sin fullkomlighet, sin skapande kraft, sin rububiyyat [försyn] och sinsjälvexistens, är värd att dyrkas.”(Roohani khazain , jild 1, sida 515-516)
”I Allahs, den Nåderike, den Barmhärtige, namn.Allt som finns i himlarna och allt som finns på jorden lovprisar Allah, Konungen, denHelige, den Mäktige, den Vise. Det är Han Som bland de olärda, från deras egna led,har upprest ett sändebud som läser upp Hans tecken för dem och gör dem rena ochlär dem boken och visheten fastän de dessförinnan svävade i en uppenbarvillfarelse; Och andra av dem vilka ännu icke har förenat sig med dem. Han är denMäktige, den Vise. Det är Allahs nåd, Han ger den till vem Han behagar, och Allahär den omätliga nådens Herre.”
Hadrat Abdullah bin Umro ra berättar att den Helige Profeten saw har sagt: ”När Messi as anländer kommer han att gifta sig, han kommer att få barn. Han kommer att leva i 45 år (efter att han hävdat sitt profetskap) och sedan ska han dö och begravas i graven bredvid mig. Sålunda ska jag, Messias, Abu Bakr och Umar väckas från en grav. (Det vill säga vi fyra ska vara sammanbundna genom samma andliga mål.)” (Hadiqatus-Saliheen)
Bönen: bön för barnen.
”Å Allah! Skänk mig rättfärdiga barn.” (Al-Saffat vers 101) (Khazinatud-Dua)
”Sannerligen, de som svär en trohetsed till dig, svär förvisso en trohetsed till Allah.Allahs hand är över deras händer. Så vem helst som bryter sin ed, bryter den till sinförlust, och den som uppfyller förbundet som han har slutit med Allah, kommerHan sannerligen att ge en stor belöning.”
Hadrat Abu Huraira ra berättar att den Helige Profeten saw har sagt: ”Det finns ingenprofet mellan mig och Isaas. När ni ser honom så kommer ni att känna igen honomdå han kommer att vara av medellängd, ha ljus rosig hudfärg och rakt hår. Frånhans huvud ska det falla droppar utan att använda vatten, det vill säga hans hårkommer att se vått ut på grund av glans. Han kommer att bryta korset (det vill sägagöra slut på kristendomen) och döda svinen (det vill säga att han ska varaanledningen till att människor med svinens egenskaper förintas). Genom honomkommer kristendomens övertag att försvinna och människor med svinensegenskaper förintas. Det vill säga att under hans tid kommer religiösa krig attupphöra och Allah kommer att förstöra alla religioner förutom Islam, både andligtoch världsligt, och förinta alla falska Messias. Messi as ska finnas i världen i fyrtio årsedan ska han dö och muslimer ska närvara på hans begravning.” (Sunnan abi Daudkitab almlaham, Hadiqatus-Saliheen).
Bön
”Å vår herre! Förvräng inte våra hjärtan efter att du gett oss vägledning och skänkoss barmhärtighet. Sannerligen är du den mest givande.” (Khazinatud-Dua)
”Allah har lovat dem bland er som tror och gör goda gärningar att Han förvissokommer att göra dem till ställföreträdare på jorden, så som Han utsåg andra tillställföreträdare före dem, och att Han för dem förvisso kommer att befästa derasreligion, som Han har utvalt för dem, och att Han i utbyte förvisso kommer attskänka dem trygghet och fred efter deras fruktan. De kommer att dyrka Mig och dekommer icke att sätta någon vid Min sida. De som sedan är otacksamma efter det,kommer att vara de upproriska. Och förrätta bönen och betala Zakát och lydsändebudet, på det att ni måtte visas barmhärtighet.”
Hazrath Abu Huraira ra berättar att den Helige Profeten saw har sagt: ”Den som lydermig lyder Allah, och den som inte lyder mig är olydig mot Allah. Och den som lydersin Ameer lyder mig. Den som inte lyder sin Ameer har verkligen varit olydig motmig. (Hadiqatus-Saliheen)
Bönen : bön för Ummahns Khalifer och ledare.Hazrat Ali ra har berättat om denna bön som den Helige Profeten saw rekommenderade till fördel för Hans efterträdare:
”Å Allah, förbarma dig över mina khalifer och efterträdare som kommer efter mig.De kommer att återberätta min Hadither och Sunnah och kommer utbilda folk.”(Khazinatud-Dua)
Det här är en Makki Surah och den har 70 verser inklusive Bismillah. Bokstäverna i början är Alif, Laam, Mim och de står för Annallaho Alamo. Det betyder ”Jag är Allah, den Allvetande.
Under den Helige Profetens saw era kommer det inte att räcka med att bara hävda,utan precis som de tidigare nationerna fick gå igenom prövningar kommer ävenmuslimer att behöva gå igenom dem.
Vissa föräldrar bjuder in sina barn till polyteism och detta är som ett test för ärligabarn. Trots att Gud har visa lydnad och vänlighet gentemot våra föräldrar så börman till varje pris inte acceptera shirk för sina föräldrars skull.
På samma sätt kommer de mäktiga människorna i samhället att säga att följ oss,även om vi har fel. De kommer att vilja bära din börda, fastän de kommer att varafalska i sina påståenden.
Tidigare nationers profeter nämns och hur de gick under på grund av derasmotstånd mot Budbärarna.
Vers 42 är huvudversen i denna surah där spindeln nämns.
Exemplet på de som upprättar andra gudar än Allah är som en spindel, som gör ettmycket komplicerat nät, men i verkligheten är nätet svagt, det vill säga depresenterar mycket subtila saker för människor, men i verkligheten är det dummasaker. De människor som fastnar i dessa saker har i själva verket en intelligens likamed de flugor som fastnar i ett spindelnät på grund av sin dumhet.
I slutet av surahn säger Allah den Allsmäktige att den som går på Hans väg meduppriktighet, han kommer att vägledas av Allahs vilja.
”Å, ni som tror! Svik icke Allah och sändebudet, så som ni så många gånger svikitera förtroenden, och ni vet det.”
Hazrath Abdullah bin Umro ra berättar att den Helige Profeten saw inte var hård i sitttal, inte heller i en obekväm situation. Han saw brukade säga att den bäste bland erär den som har god moral. (Bukhari kitab ul Munaqab baab siftunnabi sw 3359) HadiqatusSaliheen).
Bön- för att undvika dåliga vanor.
Hazrat Um Mabad ra berättar att han hörde den Helige Profeten saw läsa följande bön:
Må Allah rena mitt hjärta och mina handlingar från hyckleri och min tunga frånlögner och mina ögon från förräderi. Sannerligen är det endast Du som kännerögonens förräderi och hjärtans dolda hemligheter. (Khazinatud-Dua)
”Och när det gäller dem som tror och gör rättfärdiga gärningar för dem skall Vihelt visst röja undan deras synder och Vi skall helt visst ge dem deras gärningarsbästa belöning.”
Hazrat Sohail bin Saad Saeedi ra säger att en man kom till den Helige Profeten saw ochsade: ”Å Allahs Sändebud, berätta om en sådan handling som jag bör utföra för attfå Allah och människor att älska mig.” Den Helige Profeten saw svarade: ”Varointresserad i världen, Allah kommer att älska dig och var ointresserad i vad somfinns i människors händer, så kommer folk också att älska dig.” (Hadiqatus-Saliheen)
Bön- för att avvärja det onda.Hazrat Imran bin Hasees ra säger att när min far var polyteist lovade den HeligeProfeten saw honom: ”Om du blir muslim kommer jag att lära dig en välgörandebön.” När min far blev muslim påminde han den Helige Profetens aw om detta löfteoch då lärde han saw ut följande bön: ”Å Allah, vägled mig och rädda mig från minsjäls ondska.” (Khazinatud-Dua)
Attributet Al-Jamil finns inte i den Heliga Koranen men har nämnts i en tradition av den Helige Profeten saw. Hazrat Abdullah bin Masud ra berättar att den Helige Profeten saw sade: ”Den som har en stolthet i sitt hjärta som motsvarar vikten av ett senapsfrö ska inte komma in i paradiset.” En person sade att människan av naturen gillar att bära fina kläder och eleganta skor. Den Helige Profeten saw svarade: ”Sannerligen, Allah är vacker och älskar skönhet. Stolthet är när man förkastar sanningen på grund av sin arrogans och ser på människor med förakt.” (Sahi Muslim Kitab al-iman, Hadis nr. 171.)
Al-Jamil härstammar från den arabiska roten av jamal (Ja-ma-la) och betyder atthan var eller blev vacker och bra i handling, beteende eller moralisk karaktär. Gudär innehavaren av alls sorts skönhet.
Den Utlovade Messias as förklarar det faktum att ens räddning ligger i att skapa enförbindelse med Gud den Allsmäktige. Den Utlovade Messias as säger: ”Vår Gud ägerotaliga underverk, men de är endast synliga för dem som uppriktigt och lojalt blirHans. Han avslöjar inte sina underverk för dem som inte tror på Hans makt och sominte är uppriktiga och lojala mot Honom. Hur olycklig är inte den person somfortfarande är omedveten om att det finns en Gud som har makt över allt. Vårtparadis ligger i vår Gud. Vår högsta glädje är i vår Gud, för vi har sett Honom ochfunnit all skönhet i Honom. Denna rikedom är värd att skaffa även om man kanskemåste lägga ner sitt liv för att skaffa den. Denna rubin är värd att köpa även omman kan behöva tappa bort sig själv för att skaffa den. Å ni, som är berövade!Skynda er till denna fontän eftersom den kommer att mätta dig. Det är denna livetskälla som kommer att rädda dig. Vad ska jag göra? Hur ska jag imponera på hjärtanmed dessa goda nyheter? Vad är det för en trumma jag ska slå på gatorna för atttillkännage att detta är din Gud, så att folk kan höra? Vilket botemedel skall vitillämpa till folks öron så att de lyssnar?” (Hazrat Mirza Ghulam Ahmed, Noahs Ark s nr36–37.)
”Och de som säger: Vår Herre skänk oss våra ögons välbehag genom våra äktamakar och barn, och gör var och en av oss till en ledare för de rättfärdiga.”
Hazrat Ayyub ra berättar från sin far och han från sin farfar att den Helige Profeten saw sade att det finns ingen bättre gåva en far kan ge till sina barn än en god uppfostran.(Hadiqatus-Saliheen, Tirmazi kitab albir wasilah baab majaa fi adbulwald 1952)
Bön- för lydiga och tillbedjande barn.Denna dua läste Hazrat Ibrahim as när han tillsammans med Hazrat Ismail as arbetademed att bygga upp Bait Allah.
Vår Herre, gör oss till Dina tjänare och gör vår avkomma till ett folk som är lydiga. Och lär oss det rätta sättet av tillbedjan och uppoffringar och vänd Dig till oss i nåd. Ty du är ofta återvändande i medlidande och barmhärtig. (Khazinatud-Dua)
”Och varför är det så att ni icke ger ut för Allahs sak, fastän himlarnas och jordensarvedel tillhör Allah? De av er som gav ut och stred före segern är icke lika dem somsenare gjorde så. De står högre i rang än dem som efteråt gav ut och stred. Och tillalla har Allah utlovat välgång. Och Allah är Väl Medveten om vad ni gör.”
Hazrat Abu Hurairah ra berättar att Allahs Sändebud saw sade: ”O människa,spendera generöst och Allah kommer att spendera på dig.” (Hadiqatus-Saliheen)