Januari

Shoba Taleem


Januari

Tema:

Slöjan- en gudomlig befallning



Tilawat-

Surah Al-Nur vers 32

”Och säg till de troende kvinnorna att slå ned sina blickar och vaka över sinakönsdelar, och att de icke visar sin skönhet eller sin utsmyckning, utom det som ärsynligt av den, och att de drar sina huvudkläden över barmen, och att de ickeframhäver sin skönhet eller sin utsmyckning utom för sina äkta makar, eller för sinafäder, eller sina makars fäder, eller sina söner, eller sina makars söner, eller sinabröder, eller sina brorsöner, eller sina systersöner, eller deras kvinnor eller de somderas högerhänder besitter, eller sådana av manliga tjänare som icke har ondabegär i sitt sinne, eller unga barn som ännu icke uppnått kunskap om kvinnors dolda kroppsdelar. Och att de icke stampar med sina fötter på ett sådant sätt att det dedöljer av sin skönhet kanske blir synligt. Och å, ni troende, vänd ni er alla till Allah,så att ni måtte ha framgång.”


Hadith


Hazrat Ana sra berättar att den Helige Profeten saw har sagt: ”Den sak som haroanständighet i sig blir ful. Och den som har blygsamhet i sig blir vacker.”(Hadiqatus-Saliheen)


Bön- för framgång och tacksamhet

Hadrat Abu Huraira ra säger att jag har lärt mig en bön från den Helige Profeten saw som jag aldrig glömmer att läsa och den är:

”Å Allah! Gör mig till en sådan som ständigt är tacksam till dig och ihågkommer dig mycket och att jag vakar över dina välviljans ord och skyddar dina befallningar genom mina handlingar.” (Khazinatud-Dua)

Shura rekommendation- Asma ul Husna


Behovet av att känna till Allahs egenskaper


Enligt den Heliga Koranen är syftet med vår skapelse att dyrka Allah, vår Skapare. Filosofin för islamisk dyrkan är att upprätta ett kärleksförhållande mellan Allah och Hans varelser, vilket inte är möjligt om man inte känner till och förstår Allahs egenskaper. Genom att känna till Allahs egenskaper kan man få en riklig andlig njutning av sin dyrkan av Allah, den Upphöjde. Allah säger i den Heliga Koranen:

”Och endast till Allah hör alla fullkomliga egenskaper. Så åkalla honom med dessa namn.” (7:181 )


Det finns ett samband mellan Allahs egenskaper och acceptansen av ens böner. När man ber till Allah om något, bör man åberopa det lämpliga attributet.


Al-Muhyi – den som ger liv


Allah den Allsmäktige säger i den Heliga Koranen: ”Se därför på tecken på Allahsbarmhärtighet: hur Han gör jorden livlig efter dess död. Sannerligen, samma Gudkommer att levandegöra de döda; ty han har makt över allt.”


Enligt det arabiska lexikonet Al-Munjid har Al-Muhyi många betydelser såsom: densom återuppstår efter döden, den som reformerar och återupplivar en, den somger liv. Al-Muhyi är också en egenskap hos Gud den allsmäktige och betyder Densom ger liv.


Hazrat Abu Bakr ra berättar att när den Helige Profeten saw skulle fullborda sinmorgonbön och efter att solen hade gått upp, skulle den Helige Profeten säga:


Hälsningar till den nya dagen, alla de som är närvarande, vittnar: I Allahs, denNåderikes, den Barmhärtiges namn. Jag vittnar om att det inte finns någon annanän Allah som är värdig att dyrka, och att Muham är värdig att dyrka, och att HansBudbärare är värdig att dyrka. vittna om att passande är det som har förklarats avGud den Allsmäktige, och boken är det som har uppenbarats av Gud, denAllsmäktige, och jag vittnar om att stunden för all framtid kommer, det råder ingentvekan om det, och eftersom Allah kommer att resa upp dem som förbluffar igravarna." Ett annat sätt för oss att inse att Allah är Livsgivaren är att begrunda desystem i naturen som upprätthåller oss. ( Kanzal AAmalalazkaar, tradition nr 4947)


Som den Utlovade Messias as skriver: ”Ty, det strider mot logiken att miljontalssaker ska slippa oordning och störningar och aldrig falla offer för olycka. Därför ärdet faktum att de saker vars existens och försörjning inte är väsentliga [i sin egenrätt], utan snarare att de går ur funktion en eller annan gång är mer en möjlighetän deras överlevnad, har inte lidit någon nedgång och har kommit till och fortsätteratt existera på ett ordnat sätt med perfekt struktur, och den fortsattatillgängligheten av miljarder väsentliga saker i universum, är ett tydligt bevis på attdet för dem alla finns en Livsgivare, beskyddare, en upprätthållare, som kombineraralla de perfekta egenskaperna i sig själv. Det vill säga, Han är Planeraren, den Vise,den Nådige, den Medlidande, Evige och Levande i sin egen Varelse och fri från varjedefekt. Han är inte föremål för död eller förstörelse och är fri även från sömn ochsömn, som i sak liknar döden. Således är Han Varelsen Som kombinerar i sig allaperfekta egenskaper, Som skapade det betingade universum med perfekt visdomoch lämplighet och valde dess existens framför dess icke-existens. Han ensam, pågrund av sin fullkomlighet, sin skapande kraft, sin rububiyyat [försyn] och sinsjälvexistens, är värd att dyrkas.”(Roohani khazain , jild 1, sida 515-516)

unsplash