Muslimska män har också en form av hijab

Muslimska män har också en form av hijab


Publicerad 20 jan 2025, www.expressen.se


Hijab är inte ett omodernt, extremismiskt kvinnoförtryck.

Det är en del av en bredare, djupare andlig praxis för blygsamhet, både utåt och inåt, skriver Aiza Khan.


DEBATT.I väst har Hijaben utvecklats från att vara en symbol för blygsamhet till något mycket mer komplext.

För många har den blivit förknippad med ”muslim”, ”extremism”, ”utlänningar” och – tyvärr – ”terrorism”. Som en muslimsk kvinna från Asien som nu bor i väst, har jag rest runt i världen och upplevt många olika kulturer.

Huvudbonader har funnits långt innan islam. I det brittiska imperiet förväntades kvinnor täcka sina huvuden med mössor och hattar för blygsamhet innan 1800-talet. Inom ortodox kristendom bär nunnor fortfarande fullständiga huvudbonader som döljer deras hår. I spanska och latinamerikanska kulturer är huvudbonader för kvinnor traditionella vid ceremoniella tillfällen, och de kan spåras tillbaka till ursprunget av den kristna ”brudslöjan” vid bröllop. Asiatiska kulturer, som den japanska, har också en historia av huvudbonader, som slöjor och stora hattar. Så, ‘Hijab’ är faktiskt inbäddad i många olika kulturer.

Och det finns även en form av hijab för män inom islam.

Det är dags att bredda samtalet och förstå hijabens betydelse. I stället för att begränsa vår förståelse borde vi reflektera över de val som kvinnor gör när de bär hijab.

Det finns flera myter om hijaben:

Hijab är tvingad på kvinnor.


Även om det är sant att kvinnor i vissa länder kan tvingas bära hijab, så representerar det inte den verkliga islamska läran. Faktum är att Koranen säger: ”Det får inte finnas tvång i religionen” (2:256). Tvingad hijab i vissa regioner är ett brott mot mänskliga rättigheter, inte en reflektion av religionen.


Muslimska kvinnor har inga rättigheter.

Islam är faktiskt den första religionen att ge kvinnor rätt till skilsmässa, rösträtt och rätt att arbeta för 1 400 år sedan. Muslimska kvinnor tvingas inte ta sin makes namn efter giftermålet. Medan väst nyligen har sett stora feministiska rörelser kämpa för kvinnors rättigheter, har många muslimska kvinnor haft dessa rättigheter i århundraden, inbäddade i islam.


Kvinnor som bär hijab är konservativa.


I verkligheten reflekterar inte hijaben en kvinnas politiska eller religiösa åsikter. Vissa följer strikt sharialagar, medan andra väljer att bära hijab som en personlig handling av blygsamhet.


Muslimska kvinnor tar aldrig av sig hijaben.


Många muslimska kvinnor väljer att ta av sig hijaben hemma, i privatlivet eller när de är med nära familj och vänner. Hijaben är inte avsedd att begränsa kvinnor; den ska främja blygsamhet i offentliga sammanhang. Hemma får muslimska kvinnor friheten att styla sitt hår och uttrycka sin skönhet i privatlivet, precis som alla andra.


Hijab är antifeministiskt.


Feminism handlar grundläggande om att ge kvinnor makten att fatta beslut om sina egna kroppar och liv. Om en kvinna väljer att bära hijab, hur kan det då vara anti-feministiskt? Kärnan i feminism är valet – att ge kvinnor möjlighet att bestämma hur de vill presentera sig själva utan samhälleligt tryck.


Hijab är inte modernt.


Hijab är inte ett ställningstagande mot moderniteten; det är en personlig tro, precis som andra former av religiöst eller kulturellt uttryck. Modernitet borde handla om att acceptera olikheter och respektera mångfaldiga trosuppfattningar, inte om att påtvinga en enda, enhetlig standard för beteende.


Inte bara ett huvudtäcke

Hijab är mer än bara ett fysiskt huvudtäcke. Det är en del av en bredare, djupare andlig praxis för blygsamhet, både utåt och inåt. Ordet ”hijab” betyder ”slöja”, men begreppet går långt bortom att bara täcka håret. Det handlar också om att skydda sig från frestelser. Det är en livsstil som syftar till att rena själen och främja integritet.

Och det finns även en form av hijab för män inom islam. De instrueras att klä sig blygsamt och att sänka blicken när de möter frestelser. Precis som kvinnor förväntas män bära lösa kläder och undvika tajta eller avslöjande kläder. Hijab, i denna bemärkelse, handlar om att främja blygsamhet och respekt för andra, oavsett kön. I en värld som ofta värderar utseende framför substans tillåter hijab kvinnor att bli sedda för sitt intellekt och sin karaktär snarare än för sin fysiska skönhet.

Slutligen är hijab inte bara en bit tyg utan det är en kraftfull symbol för autonomi, personligt uttryck och respekt – värderingar som kan förenas över kulturer och samhällen.



Aiza Khan
Medlem i Ahmadiyya Muslimska samfundets kvinnoförbund

Artiklar